هنرشناسی گوستاو فلوبر از خلال مکاتباتش

نویسندگان

  • Gholamreza ZATALYAN Université Azad Islamique, Téhéran Professeur Assistant
  • Zahra KASSIRI Université Azad Islamique, Téhéran Doctorant
چکیده مقاله:

گوستاو فلوبر به واسطه آن چه که در دنیای ادبیات خلق کرده است، «مرد تاریخی» باقی می‌ماند، چرا که هیچ‌گاه واقعه تولد خویش را حادثه‌ای ساده نپنداشت. او بر فراز«توده‌های مردم» قد علم کرد تا نظریات محیط «طبیعی» خویش را به چالش کشد و رابطه اش را با آنچه احاطه‌اش کرده، بگسلد. اما فرای تمام آثار فلوبر و تفاسیر گسترده‌ای که بر این آثار از بدو پیدایششان انجام گرفته است، مراسلات گوستاو فلوبر گنجینه‌ای حقیقی از مشاهدات و تفاسیر (غالباً منتقدانه) در تمامی زمینه‌ها به شمار می‌رود که ما را برآن داشت تا به بررسی هنر فلوبر در نگارش مجموعه مراسلات وی بپردازیم. آنچه که بیش از هرچیز خواننده را شگفت زده می‌کند همان صداقت باورنکردنی و کمبود مشهود استانداردهای ادبی مجموعه مراسلات فلوبر در مقایسه با رمان‌های اوست. نامه‌های فلوبر به واسطه فراوانی ایده‌هایی که ازچارچوب‌های عادی مفاهیم روزمره خارج می‌شوند، باور نکردنی هستند. این نامه‌ها، گفتگویی با مخاطبین گوناگون مانند ولتر هستند که ماهیت مشترکی از فلوبر را به فاصله یک قرن تشکیل می‌دهند. فلوبر هرگز نخواسته است که چیزی را توضیح دهد یا توجیه کند. او نه اطلاع‌رسانی می‌کند نه راه حل ارائه می‌کند و نسل‌های پس از او با درک قابلیت‌هایش، وی را ستوده‌اند. .

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

گفتمان تاریخ در تربیت احساساتی اثر گوستاو فلوبر

اهمیت، جذابیت و نوگراییِ تربیت احساساتی اثر گوستاو فلوبر تا اندازۀ زیادی از الحاق تاریخ در رمان ناشی می‌شود. برخی از منتقدان امروزی بر این عقیده­اند­ که برای اجتناب از ارائۀ قاعده‌مند تاریخ در ساختار داستانی، فلوبر از یک نظام بی‌سابقه و مبتکرانه بهره برده است. بنابراین نقد مدرن به بوطیقای تاریخ علاقه نشان می‌دهد یا به عبارت بهتر به گونه‌ای از گفتمان خاص که به مدد آن فلوبر در یک اثر تخیلی، واقعیت...

متن کامل

نقش روایی توصیف و خیالپردازی فضا نزد گوستاو فلوبر

گوستاو فلوبر تکنیک جدیدی را در توصیفات خود ابداع کرده است که تنها در روند داستان وقفه ایجاد نمی کنند. بلکه برعکس نقش روایت را نیز به عهده می گیرد و حوادث را به صورتی غیر مستقیم القاء می کنند. به این ترتیب توصیف از ضرب آهنگ خاص داستان پیروی می کند و با آن همراه و همگام می گردد.از سوی دیگر فضای دنیای محسوس با کنش داستان هماهنگ می گردد. و پیرامون دنیای درونی شخصیت ها شکل می گیرد و بر حسب خواسته ها...

متن کامل

نقش روایی توصیف و خیالپردازی فضا نزد گوستاو فلوبر

گوستاو فلوبر تکنیک جدیدی را در توصیفات خود ابداع کرده است که تنها در روند داستان وقفه ایجاد نمی کنند. بلکه برعکس نقش روایت را نیز به عهده می گیرد و حوادث را به صورتی غیر مستقیم القاء می کنند. به این ترتیب توصیف از ضرب آهنگ خاص داستان پیروی می کند و با آن همراه و همگام می گردد.از سوی دیگر فضای دنیای محسوس با کنش داستان هماهنگ می گردد. و پیرامون دنیای درونی شخصیت ها شکل می گیرد و بر حسب خواسته ها...

متن کامل

نقد تطبیقی دو ترجمه از مادام بواری نوشته گوستاو فلوبر

موضوع پایان نامه عبارتست از نقد و بررسی دو ترجمه از رمان معروف گوستاو فلوبر " مادام بواری ". هدف این پژوهش پیاده کردن نظریه های معاصر و کاربردی نقد ترجمه در دو متن ترجمه ای و بهره گیری از نظریات در جهت مقایسه این متون است.در این بررسی از نظریات نقد ترجمه معاصر همچون نظریات نقد آنتوان برمن ترجمه شناس ومنتقد کانادایی و نظریه های ترجمه شناختی فرانسوی بهره خواهیم گرفت. همچنین مسائل زیر در هر یک ...

15 صفحه اول

توصیف اشیاء در رمان مادام بواری اثر گوستاو فلوبر

رمان مادام بواری اثر گوستاو فلوبر،نمایانگر تاکید برتوصیف است. روایت به روش فلوبر، روایتی موشکافانه، دقیق و مستند می باشد. این روایت، داستان را با جزئیات مفصل به رشته تحریر در می آورد، بی آنکه هیچ گونه اظهار نظر و احساس علاقه یا بیزاری نسبت به شخصیت ها و انتخاب هایشان از طرف نویسنده در داستان راه یابد. توصیف اشیاء از ویژگی های رمان های واقع گرا در قرن نوزدهم به شمار می رود: در این چارچوب توصیف ب...

نقش دریافت کننده متن از نظر اومبرتو اکو و میکائیل باختین مثال: مادام بوواری اثر گوستاو فلوبر

این مقاله به بررسی نظریه‌های اومبرتو اِکو که در کتاب معروفش خواننده نمونه ارائه شده و همچنین نظریه‌های باختین، ارائه شده در کتاب مکان زمان مند و کاربرد این نظریه‌ها در تحلیل گفتمان گزیده‌ای از رمان مادام بوواری اثر گوستاو فلوبر پرداخته است. این بررسی نشان می‌دهد که از نظر باختین هر مخاطب متن داستانی یک عنصر جدید به متن فرانسه می‌افزاید و همین امر گفتمانی نو در رمان به ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 5  شماره 9

صفحات  37- 51

تاریخ انتشار 2009-07-01

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023